Autisme en het voorspellende brein

Peter Vermeulen

Iedereen die mensen met autismespectrumstoornissen (ASS) wil ondersteunen, moet begrijpen hoe zij de wereld waarnemen en begrijpen. Een goed begrip van autisme begint met een begrip van de autistische beleving....


Lees meer

Weerstand in de begeleiding van jongeren met ASS.

Thomas Fondelli

Als jongeren met autisme niet meewerken in begeleidingsprocessen, dan zeggen we al snel ‘ze tonen weerstand’. Daarmee bedoelen we dan dat ze niet willen meewerken, dat ze het probleem niet zien, dat ze hun autisme nog niet aanvaard hebben, dat ze met ons voeten aan het spelen zijn, enzovoort.


Lees meer

ASS en executieve functies

Annemie Mertens

De laatste tijd hebben we meer aandacht voor de executieve functies bij mensen met autisme. Sommige executieve functies ontwikkelen zich anders bij hen. Dit zien we terug in het denken en handelen.


Lees meer

Welbevinden van jongeren met ASS in de klas : het persoonlijk omgevingsprofiel.

Marc Adriaanse

Een klas gevuld met allemaal verschillende kinderen, elk zijn eigen vragen, noden, uitdagingen, de figuurlijke rugzak, …


Lees meer

Tips en tricks rond klasmanagement en lesmateriaal

Joni Vanhaverbeke

Wat heeft een klasgroep nodig om tot leren te komen? Wat heeft een jongere met ASS nodig om tot leren te komen?


Lees meer

Wat na het secundair onderwijs? Het schakeljaar van De Passer

Katrijn Platteeuw en Dries Vansteenkiste

Je bent net afgestudeerd, de wereld ligt aan jouw voeten en de maatschappij kijkt verwachtingsvol in jouw richting want ‘wat is jouw volgende stap?’...


Lees meer

Belevingscircuit

Céline Vlietinck en Jasmien Drubbel

Laat je even onderdompelen. Ervaar zelf via concrete opdrachten hoe mensen met autisme de wereld beleven en voelen . Via diverse inleefmethodieken ervaar je het ‘autistisch denken en voelen’. Daarnaast staan we even stil bij concrete do’s en don’ts binnen een schoolcontext.


Lees meer

Intervisie : aan de slag met specifieke casussen

Heb je een specifiek probleem of vraag die je graag wil bespreken met anderen, dan is de intervisie de geschikte keuze. Deze intervisie wordt geleid door leerkrachten van de Passer volgens het OASE model. Vanuit hun expertise zullen zij met de groep in gesprek gaan aan de hand van specifieke hulpvragen of casussen.


Lees meer

Het leven zoals het is : De Passer​

Op 1km verwijderd van Wijkcentrum Xaverianen ligt onze school, BUSO De Passer (OV4 type 9). Tijdens het congrASS creëren we de mogelijkheid om onze school te bezoeken...


Lees meer