’t is (on)gewoon puberen

Thomas Fondelli

De puberteit zit vol veranderingen die uitdagingen met zich meebrengen en aanpassingen vragen. In deze workshop staan we stil bij hoe het waarnemen en denken van iemand met autisme een effect kan hebben op de beleving van de puberteit...


Lees meer

Etiketjes

Ann Ceurvels

Een brede kijk op labels, ontwikkeling en een eigen ervaringsverhaal ...


Lees meer

Leren en werken, kans op succes?

Mieke Goetgeluck

Heel vaak hoor ik dat leerlingen in het secundair te jong zijn om mee te draaien op een werkvloer, hoe kan het dan een succes zijn als deze jongere nog eens ASS heeft?


Lees meer

ZOEKTOCHT IN ONDERWIJS -een getuigenis

Annemie Steeman

Roos en Annemie vertellen over hun zoektocht in ons onderwijslandschap. Roos is 18 jaar en heeft samen met haar ouders en hun netwerk een weg afgelegd binnen onderwijs...


Lees meer

GepASSioneerd ondersteunen

Maureen Bisschop

Wat kan een ondersteuner betekenen voor een leerling met ASS in het gewoon onderwijs? Hoe kan een leerling met ASS ondersteuning krijgen in het gewoon onderwijs? Welke mogelijkheden zijn er...


Lees meer

Een methode voor leren leren met autisme

Cindy & Kathleen

Weet je soms niet waar te beginnen als je jongeren met ASS coacht bij het leren leren? Loop je soms als coach vast in de studiebegeleiding, net als de jongere vastloopt in zijn studies...


Lees meer

ASS, what you see is not always what you get!

Dr. Coudeville

Graag neem ik jullie mee in het verhaal van ASS bij de kinderpsychiater. Aan de hand van cases banen we ons een weg door de wondere wereld van o.a. de definitie en het stellen van de diagnose. We krijgen een beter zicht op hoe ASS zich bij verschillende jongeren op een verschillende manier manifesteert....


ASS binnen onderwijs-diagnostiek: Wat als… we onderwijsbehoeften centraal stellen?

Sarah, Laetitia & Liesbeth

Twee leerlingen met de diagnose ASS kunnen een heel andere aanpak nodig hebben. Hoe gaan we hier binnen onderwijs mee om? Wat is er dan nodig om te komen tot een goede afstemming tussen de noden van de leerling en het aanbod binnen onderwijs? Dit zijn vragen waarvoor onderwijsdiagnostiek een meerwaarde kan betekenen...


Lees meer

Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet

Fokje Bouwer

Tijdens deze workshop ontvangt u informatie over het Nederlandse onderwijssysteem, en het spanningsveld hierbinnen voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Scholen in Nederland zijn zoekend naar een formule voor "Passend Onderwijs"...


’t SAS, een kompass na het secundair onderwijs – Het schakeljaar van De Passer

Chloë & Katrijn

Je bent net afgestudeerd, de wereld ligt aan jouw voeten en de maatschappij kijkt verwachtingsvol in jouw richting want ‘wat is jouw volgende stap?’. Voor heel wat mensen een herkenbaar verhaal. Beeld je nu ook nog eens in dat je ASS hebt en tot op heden steeds kon vertrouwen op de beschermde context van het (bijzonder) secundair onderwijs. Dat valt plots allemaal weg want vanaf nu moet het alleen....


Intervisie met een auticoach

Deze intervisie wordt geleid door 1 van de collega's van De Passer. Aan tafel sluit auticoach Marc Adriaanse aan. Hij heeft reeds 9 jaar ervaring als auticoach en is docent voor het postgraduaat autisme (Arteveldehogeschool). Voor deze workshop hebben jullie nodig: een hulpvraag / casus / ... en spreekdurf.


Intervisie met een leerkracht

Deze intervisie wordt geleid door 1 van de collega's van De Passer. Aan tafel sluiten leerkrachten aan vanuit De Passer. Vanuit hun expertise zullen zij met de groep in gesprek gaan aan de hand van uw/jullie/jouw hulpvraag of casus.


Intervisie met een zorgcoach en opvoeder

Deze intervisie wordt geleid door 1 van de collega's van De Passer. Aan tafel sluiten een zorgcoach en een opvoeder aan vanuit De Passer. Vanuit hun expertise zullen zij met jullie in gesprek gaan aan de hand van jullie hulpvraag of casus.


Belevingcircuit

Laat je even onderdompelen. Ervaar zelf via concrete opdrachten hoe mensen met autisme de wereld beleven en voelen. Via diverse inleefmethodieken ervaar je het ‘autistisch denken’ en voelen. Daarnaast staan we even stil bij concrete do’s en don’ts binnen een schoolcontext.