Autisme en het voorspellende brein
Peter Vermeulen
Iedereen die mensen met autismespectrumstoornissen (ASS) wil ondersteunen, moet begrijpen hoe zij de wereld waarnemen en begrijpen. Een goed begrip van autisme begint met een begrip van de autistische beleving....
Lees meer
Weerstand in de begeleiding van jongeren met ASS.
Thomas Fondelli
Als jongeren met autisme niet meewerken in begeleidingsprocessen, dan zeggen we al snel ‘ze tonen weerstand’. Daarmee bedoelen we dan dat ze niet willen meewerken, dat ze het probleem niet zien, dat ze hun autisme nog niet aanvaard hebben, dat ze met ons voeten aan het spelen zijn, enzovoort.
Lees meer
ASS en executieve functies
Annemie Mertens
De laatste tijd hebben we meer aandacht voor de executieve functies bij mensen met autisme. Sommige executieve functies ontwikkelen zich anders bij hen. Dit zien we terug in het denken en handelen.
Lees meer
Welbevinden van jongeren met ASS in de klas : het persoonlijk omgevingsprofiel.
Marc Adriaanse
Een klas gevuld met allemaal verschillende kinderen, elk zijn eigen vragen, noden, uitdagingen, de figuurlijke rugzak, …
Lees meer
Tips en tricks rond klasmanagement en lesmateriaal
Joni Vanhaverbeke
Wat heeft een klasgroep nodig om tot leren te komen? Wat heeft een jongere met ASS nodig om tot leren te komen?
Lees meer
Wat na het secundair onderwijs? Het schakeljaar van De Passer
Katrijn Platteeuw en Dries Vansteenkiste
Je bent net afgestudeerd, de wereld ligt aan jouw voeten en de maatschappij kijkt verwachtingsvol in jouw richting want ‘wat is jouw volgende stap?’...
Lees meer
Belevingscircuit
Céline Vlietinck en Jasmien Drubbel
Laat je even onderdompelen. Ervaar zelf via concrete opdrachten hoe mensen met autisme de wereld beleven en voelen . Via diverse inleefmethodieken ervaar je het ‘autistisch denken en voelen’. Daarnaast staan we even stil bij concrete do’s en don’ts binnen een schoolcontext.
Lees meer
Intervisie : aan de slag met specifieke casussen
Heb je een specifiek probleem of vraag die je graag wil bespreken met anderen, dan is de intervisie de geschikte keuze. Deze intervisie wordt geleid door leerkrachten van de Passer volgens het OASE model. Vanuit hun expertise zullen zij met de groep in gesprek gaan aan de hand van specifieke hulpvragen of casussen.
Lees meer
Het leven zoals het is : De Passer
Op 1km verwijderd van Wijkcentrum Xaverianen ligt onze school, BUSO De Passer (OV4 type 9). Tijdens het congrASS creëren we de mogelijkheid om onze school te bezoeken...
Lees meer