Cindy & Kathleen

Cindy Vanderplas,

(gewezen)leerkracht secundair onderwijs (wetenschappen-aardrijkskunde),
bachelor in de ASS,
praktijklector bij de AP hogeschool aan de banaba autismespectrumstoornissen
en onderwijsondersteuner bij het ondersteuningsnetwerk Antwerpen Plus.
Ze is mama van 3 tieners, waarvan één met autisme.

Kathleen Put is licentiate wiskunde en heeft 20 jaar lesgegeven in het secundair onderwijs. Zij behaalde eveneens een bacherlordiploma Autismespectrumstoornissen en is sinds 5 jaar aan de slag als auticoach bij Autinoom.
Kathleen is ook mama van zonen met ASS. Met haar ervaring vanuit deze drie domeinen ontwikkelde ze de methode van de Leertass.

Een methode voor leren leren met autisme

Weet je soms niet waar te beginnen als je jongeren met ASS coacht bij het leren leren?
Loop je soms als coach vast in de studiebegeleiding, net als de jongere vastloopt in zijn studies?

De LeertASS-methode reikt handvatten aan om het coachproces tussen jou en de jongere in beweging te krijgen en te houden, en om de jongere in zijn kracht te zetten. Groeien in leren leren kan enkel bij bewustwording, aanvaarding en leren omgaan met kwaliteiten én moeilijkheden. Zonder ‘aankunnen’ is er geen ‘kunnen’. 
Deze methode werd ontwikkeld door Kathleen Put en heeft zijn effectiviteit bewezen in haar werk als auticoach. Ze is gericht op normaal- tot hoogbegaafde jongeren met ASS, vanaf 12 jaar. Ook hoogbegaafde jongeren zonder de diagnose kunnen baat hebben bij deze methode.

Ik wens deelnemers toe dat ze na de workshop…

  • … hoe de bijzondere manier van waarnemen en denken bij ASS een gevolg is van een andere breinwerking, en hoe dat voor bijzondere talenten maar ook voor grenzen zorgt

  • …hoe je het “aankunnen” bij ASS kan versterken, zodat de jongere zijn talenten maximaal kan inzetten

  • … hoe en waarmee je een traject in leren leren met ASS kan starten en uitbouwen