Thomas Fondelli

Systeemtheoretisch psychotherapeut in een eigen praktijk (De Dam). Klinisch psycholoog in het zeepreventorium (De Haan). Freelance trainer verbonden aan Autisme Centraal (Gent) en de Interactie Academie (Antwerpen)

Weerstand in de begeleiding van jongeren met ASS

Als jongeren met autisme niet meewerken in begeleidingsprocessen, dan zeggen we al snel ‘ze tonen weerstand’. Daarmee bedoelen we dan dat ze niet willen meewerken, dat ze het probleem niet zien, dat ze hun autisme nog niet aanvaard hebben, dat ze met ons voeten aan het spelen zijn, enzovoort.

Het zijn invullingen die we geven vanuit een gevoel van
machteloosheid en frustratie, maar ons zelden vooruit helpen in het creëren van afstemming.

Tijdens deze workshop onderzoeken we of we anders kunnen kijken naar weerstand bij jongeren met autisme, waardoor opnieuw creativiteit kan ontstaan in het creëren van
samenwerking.

1. Besef dat weerstand tonen energie en moeite kost. Jongeren doen dat niet
zomaar.

2. Durf jezelf in vraag te stellen: is er iets aan mijn manier van kijken, denken en
werken dat de weerstand mee in de hand werkt?

3. Ontwikkel creativiteit in taalvormen zodat je de kans vergroot van afstemming te
vinden op een diversiteit aan jongeren.